Team Based Learning
Kto-kde-kedy
Milé študentky, milí študenti,
v dňoch 6.11.2025 a 12.11.2025 sa uskutoční Team Based Learning z kapitoly fyziológia dýchania v čase vyhradenom v rozvrhu pre prednášky z fyziológie. Týmto vás pozývame na TBL a prosíme, aby ste si prečítali nasledujúce inštrukcie.
Organizačné pokyny
Dátum | Krúžky | Posluchárne |
Štvrtok 6.11.2025 10:30 – 12:20 | 7-16, 27-32 | Ladzianskeho poslucháreň (TBL tímy 1A-18A)
|
|
| Poslucháreň Dermatovenerologickej kliniky, Nemocnica Mikiewiczova ul., blok H, 2. poschodie (TBL tímy 19A-26A) |
|
|
|
| ||
Streda 12.11.2025 8:30 – 10:20 | 1-6, 17-26 | Ladzianskeho poslucháreň (TBL tímy 1B-19B)
Poslucháreň – Psychiatrická klinika, Nemocnica Mickiewiczova, blok H, 3. posch. (Tímy 20B-27B)
|
- TBL je povinnou súčasťou výučby fyziológie, robí sa prezencia.
- Na zozname si overte číslo pracovnej skupiny (TBL tím), ako aj poslucháreň do ktorej ste na TBL zaradená/ý. V rovnakej skupine budete pracovať aj na ostatných TBL počas školského roka.
- Zmena skupiny/termínu je možná vo výnimočných prípadoch. Zmena musí byť povolená v predstihu. Mailujte v tejto veci na katarina.babinskafmed.uniba.sk
- Príďte prosím načas usaďte sa k svojmu tímu – číslo bude viditeľne umiestnené na lavici.
- Doneste si prosím so sebou mobilné telefóny s možnosťou pripojenia na internet. V úvode TBL budete všetci individuálne odpovedať na multiple choice otázky vyklikaním odpovedí online formulári.
- Prosíme vás, na TBL príďte naučení.
TBL tímy – nájdite si číslo svojho tímu
Kliknutím na link nájdete zoznam študentov v jednotlivých posluchárňach
Študijné skupiny 7-16, 27-32 Ladzianskeho poslucháreň 6.11.2025 (TBL tímy 1A-18A)
Študijné skupiny 1-6, 17-26 Ladzianskeho poslucháreň 12.11.2025(TBL tímy 1B-19B)
Poslucháreň Psychiatrickej kliniky je v areáli Fakultnej nemocnice na Mickiewiczovej. Od vrátnice pokračujte rovno do bloku H, poslucháreň sa nachádza na 3. poschodí.
Poslucháreň Dermatovenerologickej kliniky je v areáli Fakultnej nemocnice na Mickiewiczovej. Od vrátnice pokračujte rovno do bloku H, poslucháreň sa nachádza na 2. poschodí.
Zadanie - Témy na samoštúdium
Pre dobré porozumenie preberanej témy a čo najväčší benefit z TBL si prosim naštudujte tieto témy:
Fyziológia dýchacieho systému, so zameraním na:
- Mechanizmus inspíria a exspíria v pokoji a pri zvýšenej ventilácii.
- Funkcia dýchacích svalov.
- Relaxačná poloha hrudníka, nerelaxačné polohy.
- Intrapleurálny a intrapulmonálny tlak – jeho kolísanie v priebehu dychového cyklu, ich hodnoty.
- Štruktúra tracheobronchiálneho stromu, hladké svalstvo dýchacích ciest a jeho regulácia.
- Mŕtvy priestor - definícia, klasifikácia, význam.
- Prúdenie vzduchu v dýchacích cestách.
- Pľúcne objemy a kapacity – charakteristika, fyziologické hodnoty
- Spirometrické vyšetrenie - parametre FEV, FEV1, FEV3, PEF, FVC
- Ventilácia pľúc, alveolárna ventilácia a ich zmeny pri zmenách dychového objemu a frekvencie dýchania,
- Význam hlienu a aktivity riasinkového epitelu dýchacích ciest
- Koncentrácia O2 a CO2 vo atmosfére, v alveolárnom vzduchu, v exspirovanom vzduchu, parciálne tlaky plynov
- Transport O2 krvou – jej jednotlivé formy a hodnoty, kyslíková kapacita krvi.
- Transport CO2 krvou – jeho jednotlivé formy a ich % podiel a význam, hyperkapnia, hypokapnia
Klinický problém, ktorý sa bude diskutovať
Pochopenie teoretických poznatkov z fyziológie dýchania sa overí na prípade pacienta s chronickou obštrukčnou chorobou pľúc.
Odporúčaná literatúra
- Fyziológia dýchacieho systému.
In: Ostatníková a kol.: Základy lekárskej fyziológie
- Fyziológia dýchacieho systému.
In: Javorka s kol.: Lekárska fyziológia
(alebo iná učebnica fyziológie s podobným rozsahom faktov)
- Prednášky – Fyziológia dýchacieho systému (online MS Teams, prezenčne)
Základné informácie o chronickej obštrukčnej chorobe pľúc nájdete na:
https://www.solen.sk/storage/file/article/e0eaf8bc4aac3e6066b3a199e427873f.pdf
https://sk.wikipedia.org/wiki/Chronick%C3%A1_ob%C5%A1truk%C4%8Dn%C3%A1_choroba_p%C4%BE%C3
Aké sú benefiy TBL pre vaše štúdium?
TBL dáva možnosť
- naštudovať si tému a overiť si svoje poznatky,
- v rámci tímovej diskusie si ozrejmiť nejasnosti a utvrdiť si vedomosti o fyziologických funkciách,
- naučiť sa využívať teoretické poznatky v klinickom kontexte,
- trénovať si klinické uvažovanie a argumentovanie.
- preukázalo sa, že využívanie metódy TBL priaznivo ovplyvňuje priebežné i výsledky na skúške.

